Resultaten

Dat Werk voor Elkaar een succes is, blijkt wel uit onze resultaten. Binnen een jaar na de start van een lokaal project heeft ruim 50% van de deelnemers betaald werk.

Sinds 2010 zijn onze projecten uitgevoerd op 16 locaties. Deelgenomen hebben ruim 500 werkzoekenden vanaf 45 jaar (met een gemiddelde leeftijd van 54 jaar). Doorgaans zijn de deelnemers vanaf 3 maanden tot meer dan 3 jaar op zoek naar betaald werk.
Werk voor Elkaar heeft geen opleidings- of ervaringseis. Daarom bestaan de projectgroepen uit werkzoekenden met zeer verschillende werkervaringen: van zorgverleners, opleiders en technici tot beleidsmedewerkers en managers.

De kracht van Werk voor Elkaar
Het gezamenlijke aspect: dát is de kracht van Werk voor Elkaar. Werkzoekenden zetten sámen hun schouders onder hun project en brengen dit sámen tot een goed einde. Dit geeft een concreet doel en (nieuwe) energie. Het samen delen van ervaringen steunt en inspireert. Het samen organiseren enthousiasmeert en maakt creatief, zo vinden de deelnemers.

‘Het heeft mij geholpen in de focus op de aanpak bij het vinden van werk. De samenwerking met een groep mensen met hetzelfde doel, trok mij uit een eenzame zoektocht. Daardoor ben ik ook gegroeid in zelfvertrouwen.’

Kwaliteiten van oudere werknemer
Werkgevers reageren zeer positief op Werk voor Elkaar, zo blijkt uit de enquêtes na ieder project. Hoog gewaardeerd worden de proactieve houding van de werkzoekenden en de kwaliteit van de activiteiten. Voor veel werkgevers is Werk voor Elkaar een eyeopener: bedrijven krijgen inzicht in de kwaliteiten van (potentiële) werknemers vanaf 45 jaar.

‘Prima dat Werk voor Elkaar bij bedrijven een omslag in denken geeft over werknemers vanaf 45 jaar. Een heel mooi initiatief, zeker ook omdat de deelnemers op vrijwillige basis kiezen voor extra ontwikkeling.’

Voorbeelden lokale initiatieven
Een projectgroep van Werk voor Elkaar organiseert een evenement, geeft een seminar of verzorgt een stand tijdens zakelijke evenementen. Sinds 2010 hebben werkzoekenden de volgende activiteiten georganiseerd:
• Forum met als gespreksleider Guust Verpaalen (oud directeur Philip Morris).
• Seminar ‘Ondernemen is topsport’. Spreker onder meer Eric Matser.
• Seminar ‘Doorwerken graag’. Spreker onder meer Herman Wijffels, econoom, bankier en hoogleraar.
• Seminar ‘Blik op de toekomst’. Spreker onder meer Chris Rutten, voorzitter KvK Zuidwest Nederland.
• Bijeenkomst ‘Generatiemanagement in uw organisatie’. Spreker onder meer de heer Van Leersum, voorzitter BZW Midden-en Noord-Zeeland.
• activiteit op een handelsbeurs als intermediair tussen bedrijven; verbinden van vraag & aanbod van ondernemers.
• Seminar ‘Groei met Social Media’. Spreker onder meer Jos Veldwijk, directeur/eigenaar Veldmerk.
• Seminar’ People, Passion, Profit’. Spreker onder meer mevrouw Van Gils, universitair hoofddocent Ondernemerschap UM.
• Seminar ‘Innovatief Ondernemen’. Dagvoorzitter de heer Van Bochove, directeur Blaauwberg. Spreker onder meer Jack Korsten, directeur/eigenaar GroeiPartner.
• Presentatie business magazine ‘Fier’. Spreker onder meer Jan Melis, ondernemer Melis Gieterijen Tilburg en Anja Willems, beleidsmedewerker gemeente Tilburg.
• Bijeenkomst ‘Ondernemen als Jeroen Bosch, eigenzinnig in een turbulente samenleving’. Dagvoorzitter Laurens van Voorst, publicist, moderator en eigenaar-directeur communicatiebureau Sprinkels.
• Enquête en seminar over ‘Jeugd en het Werk in de Toekomst’. Spreker onder meer de heer Klaassens, Manager Branding bij Daf Trucks NV.

Uitgebreide informatie over deze activiteiten kunt u lezen en zien onder "projecten".

Januari 2016

© Stichting Werk voor Elkaar

 

Praktijkverhalen